engineering 6

Wanneer je aan het scrollen bent door je social media feed kun je eigenlijk bijna niet om de online advertenties heen. Wanneer je vorige week op een website hebt gekeken voor nieuwe laarsjes kan het zijn dat je nu opeens een advertentie ziet voor dezelfde laarsjes. Op deze manier proberen bedrijven ervoor te zorgen dat je toch nog na gaat denken over het product en het misschien ook gaat kopen. Dit is een bekende online marketing strategie. Voor gebruikers kan het gek zijn dat ze opeens reclames zien van dingen die ze op het web hebben opgezocht, maar dit heeft allemaal te maken met het gebruik van cookies waardoor de data van gebruikers kan worden gedeeld met andere partijen. Door engineering zorgen bedrijven er zo voor dat ze heel precies reclame kunnen maken bij de perfecte doelgroep.

De ouderwetse poster in opmars

Naast online advertenties is het natuurlijk ook mogelijk om offline te adverteren. Dit kan bijvoorbeeld door een poster op te hangen op een drukbezochte plek. Denk hierbij aan een treinstation of in een winkelcentrum. Het effect hiervan is natuurlijk moeilijker te meten dan wanneer je voor online advertenties gaat. Bij reclames op websites kun je namelijk precies meten hoeveel mensen de advertentie hebben gezien en hoeveel erop hebben geklikt. De engineering achter deze websites zorgt er zelfs voor dat je kunt zien hoeveel mensen vervolgens actie hebben ondernomen door bijvoorbeeld een product te kopen. Dit kan erg nuttig zijn voor marketingmedewerkers. Echter wordt het nut van de ouderwetse poster vaak onderschat aangezien hiermee nog steeds veel aandacht door kan worden vergaard. Posters moeten dan wel op de juiste manier worden toegepast natuurlijk.

Online en offline zorgt voor een goede marketingstrategie

Uiteindelijk is een van de slimste dingen die je kunt doen het combineren van een online en offline marketingstrategie. Een grote streamingdienst heeft dit bijvoorbeeld op een hele slimme manier gedaan. Zij hadden zoals tegenwoordig gebruikelijk is online allerlei advertenties geplaatst op social media en op websites. Verder hadden ze ook gebruik gemaakt van e-mailmarketing wat natuurlijk ook erg specifiek is. Maar ze hadden ook metrowagons aan de binnenkant helemaal beplakt met posters om de lancering van hun nieuwe film te promoten. Dit valt natuurlijk erg op voor de bezoekers van de metro en deze gemengde strategie kan erg effectief zijn.

Door Redactie