Wat leuk dat je net een webshop hebt geopend. Super! Je hebt mooie producten gemaakt of ingekocht en je website staat helemaal gereed. Je hebt je vast ingeschreven bij de KvK en daarnaast ben je bezig je social media te vullen. Je administratie staat startklaar. Er is alleen nog één ding dat je nog moet regelen: het verzenden van je producten. Hoe pak je dat het beste aan?

Verschillende verpakkingen

Wanneer je je gaat verdiepen in verpakkingsmaterialen, gaat er een wereld voor je open. Boekverpakkingen, postdoosjes, duplex dozen, wijndozen, kokerdozen, driehoek dozen, ordnerdozen en verhuisdozen, allemaal mogelijkheden om je spullen in te verpakken. En dan hebben we het nog niet eens over de verschillende soorten opvulling die je kan gebruiken, zoals bijvoorbeeld noppenfolie, polyvlokken, golfkarton, houtwol of luchtkussens. Daarnaast zijn er ook nog tientallen soorten tape en etiketten.

Kies je voor kwaliteit of voor een lagere prijs?

Wanneer je bovenstaande items allemaal ziet staan, dan weet je dat er een hoop is om uit te zoeken. Het is belangrijk om een afweging te maken tussen een goede kwaliteit en een lage prijs. Je wilt je producten immers niet te duur verzenden, daar maak je geen winst op. Maar je wilt ook niet dat je producten beschadigd aankomen, dat kost je wellicht zelfs meer. Zoek daarom goed uit wat bij jouw producten past. En hierbij vast een tip: wil je dozen bestellen, let dan op de maten van de te verzenden items voordat je verpakkingsitems gaat inkopen. Het is zonde van je tijd en geld als de ingekochte dozen te klein zijn of wanneer je net te weinig tape in huis hebt.

Verzenden

Naast verpakkingsmaterialen is er nog iets dat je van tevoren goed moet uitzoeken: het verzendproces. Wist je dat je tegenwoordig online postzegels kan bestellen? En wist je dat je bij Gamma soms ook pakketten kan versturen? Het kan zomaar zijn dat je een buurvrouw hebt die een pakketpunt aan huis heeft, dat scheelt je wellicht een hoop reistijd. Daarnaast zijn brievenbusdoosjes en bubbelenveloppen goedkoper te verzenden dan grotere dozen. Natuurlijk is er ook nog verschil in de diverse pakketdiensten. Zo is de één wat goedkoper, maar heeft de ander weer meer verzendmogelijkheden. Weeg alle voor- en nadelen tegen elkaar af en maak een bewuste keuze. Het kan je zomaar een hoop geld óf tijd schelen. Tenslotte, bedenk of je een deel van de verzendkosten in de productprijs wil verwerken. Zo lijkt het voor de klant alsof hij niet zoveel verzendkosten hoeft te betalen.

Door Redactie